1212
در گفتگو با معاونان آموزشی و دانشجویی اعلام شد:

آمادگی کامل دانشگاه رازی برای از سرگیری آموزش حضوری در نیمسال دوم 1401-1400 / تشریح برنامه‌ها و تمهیدات دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، در پی موافقت «ستاد ملّی مقابله با کرونا» با بازگشایی دانشگاه‌ها، از سرگیری آموزش‌های حضوری در دستور کار مراکز آموزش عالی قرار گرفته است.

بر همین اساس، نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با حضور مقام عالی وزارت در روز چهارشنبه مورخ 22 دی ماه 1400، برگزار و متعاقب آن دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مشترک با وزرای کشور و آموزش و پرورش که در مورخ 28 دی ماه 1400 برگزار شد، اعلام کرد: با أخذ پروتکل‌های بهداشتی جدید می‌توانیم تصمیم‌گیری صحیح‌تری برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی داشته باشیم.

بر اساس ابلاغ مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مقرر شد؛ همه کلاس‌های آموزشی دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در تمامی مقاطع تحصیلی از نیمسال دوم 1401-1400 به صورت حضوری برگزار شود.

 بر همین اساس، از سرگیری آموزش حضوری به عنوان یک ضرورت و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه در دستور کار مسئولان دانشگاه رازی قرار گرفته است و معاونان آموزشی و دانشجویی دانشگاه رازی در گفتگویی، تمهیدات و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای این مهم را اعلام نمودند.

دکتر سالمیان معاون آموزشی دانشگاه رازی در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه رازی به تشریح اقدامات این معاونت جهت برگزاری آموزش حضوری دانشگاه در نیمسال پیش‌رو پرداخت. مشروح مصاحبه در ادامه آمده است:

در روزهای اخیر بخشنامه‌ای از طرف معاون آموزشی وزارت علوم، مبنی بر برگزاری حضوری کلاس‌های نیمسال دوم منتشر شده است؛ دانشگاه رازی در این خصوص چه برنامه‌‌ای دارد؟

دکتر سالمیان: همانطور که اشاره کردید در روزهای اخیر بخشنامه‌ای مبنی بر حضوری شدن آموزش در نیمسال دوم تحصیلی، از طرف معاون محترم آموزشی وزیر علوم به دانشگاه‌ها ارسال شده است، این بخشنامه در پی سخنان اخیر ریاست محترم جمهور و مصوبات ستاد ملّی مدیریت بیماری کرونا، مبنی بر ضرورت فعالیت حضوری دانشگاه‌ها و همچنین در پی جلسه‌ای که وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در روز چهارشنبه گذشته در جمع رؤسای دانشگاه‌ها داشتند و بر این نکته تأکید کردند، صادر شده‌ است. دانشگاه رازی نیز همگام با سایر دانشگاه‌ها خود را تابع مقررات بالادستی می‌داند؛ بنابراین آمادگی کامل دارد که کلاس‌های نیمسال آینده را به صورت حضوری برگزار کند.

آیا حضوری‌ شدن کلاس‌ها شامل همه مقاطع تحصیلی می‌شود؟

دکتر سالمیان: برنامۀ دانشگاه برای نیمسال دوم، مبتنی بر حضوری ‌شدن کلاس‌ها در همۀ مقاطع تحصیلی، یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری عمومی و دکتری تخصصی تنظیم شده ‌است.

تمهیدات دانشگاه برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌های حضوری چگونه برنامه‌ریزی شده است؟

دکتر سالمیان: بر پایۀ شیوه‌نامه‌های ابلاغی، استادان و دانشجویان برای حضور در کلاس‌های درس، مکلّف به ارائه کارت واکسن هستند. افزون بر آن، همۀ شرکت‌کنندگان در کلاس باید از ماسک استفاده کنند و فاصلۀ اجتماعی را مراعات کنند. در فاصلۀ برگزاری دو کلاس، فضای کلاس ضد عفونی می‌شود. سرویس‌های بهداشتی به‌طور منظم نظافت و گندزدایی خواهند شد. دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده در مبادی ورودی دانشکده‌ها نصب شده‌است. برای کاهش میزان تماس، مدت کلاس‌های حضوری به یک ساعت کاهش یافته که حاصل این اقدام، افزون بر کاهش میزان تماس، در افزایش تعداد کلاس‌های برنامۀ روزانه از 4 به 6 کلاس در روز، یعنی افزایش 50 درصدی کلاس‌های فیزیکی نیز آشکار است؛ این امر دسترسی به استفاده از کلاس‌های بزرگ‌تر را بیشتر می‌کند.

ارزیابی شما از کیفیّت آموزش مجازی چیست؟

دکتر سالمیان: قطعاً آموزش مجازی فرصت مناسبی برای بهره‌مندی از رویکردی متفاوت از آموزش برای دانشگاه‌ها و جامعۀ علمی فراهم کرد. از قِبَلِ آموزش مجازی، منافع بسیاری عاید نظام آموزش کشور شد؛ بسیاری از محدودیت‌ها و تنگناهای زمانی و مکانی به سبب در دسترس‌بودن این نوع آموزش، از میان برداشته شد و افق‌های جدیدی در امر آموزش پدیدار شد. علی‌رغم وجود این نکات مثبت، به واسطۀ اینکه این نوع آموزش به شکلی ناگهانی، غیرمترقبه و فراگیر، شیوع یافت، پیامدهایی منفی هم در پی داشت. عدم دسترسی بسیاری از کاربران به اینترنت یا ابزارهای آموزش مجازی، آماده و در دسترس‌نبودن محتواهای مناسب آموزشی، نبود زیرساخت‌های آموزش مجازی در بسیاری از دانشگاه‌ها، سرعت پایین اینترنت نسبت به حجم بالای کاربران، عدم تناسب محتوای بسیاری از درس‌ها از جمله درس‌های عملی با آموزش مجازی، مشکلات مربوط به سلامت آزمون‌ها و مسائلی از این دست، بخشی از مشکلاتی بود که نظام آموزش کشور را با چالش‌هایی جدّی روبه‌رو کرد.

برای برگزاری جلسات دفاعیۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی چه برنامه‌ای دارید؟

دکتر سالمیان: از ابتدای نیمسال دوم، همۀ جلسات دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت حضوری برگزار خواهد شد. البته بهره‌گیری از ظرفیت آموزش مجازی در این زمینه مغفول نخواهد ماند. یکی از چالش‌های همیشگی جلسات دفاع، حضور داوران خارج از دانشگاه بوده که به سبب مراجعه از سایر استان‌ها، متحمل رنج و خطر سفر می‌شدند؛ افزون بر آنکه این امر هزینه‌های قابل توجهی هم برای دانشگاه در پی داشت. از این پس داوران خارج از دانشگاه صرفاً به صورت مجازی و غیر حضوری در جلسات دفاع مشارکت خواهند کرد.

با حضوری‌شدن کلاس‌ها، آموزش مجازی کنار نهاده می‌شود؟

دکتر سالمیان: بعد از گذشت دو سال از آغاز آموزش مجازی که به سبب شیوع بیماری کرونا بر دانشگاه‌ها تحمیل شد، ضرورت دارد که با فروکش‌کردن سویه‌های خطرناک این بیماری، گسترش سطح واکسیناسیون، اقدامات مفیدی که در عرصۀ مهار بیماری انجام شده و رسیدن به وضعیّت نسبتاً پایدار آبی در سراسر کشور، بار دیگر آموزش حضوری از سر گرفته شود. بنابراین در اولین نیمسال حضوری‌شدن، همۀ تمرکز ما بر آموزش حضوری خواهد بود؛ امّا إن‌شاءالله در سال‌های آینده با بهره‌گیری از تجربه‌هایی که در امر آموزش مجازی به دست آورده‌ایم، بخشی از آموزش رسمی خودمان را با رعایت استانداردهای خاصّ خود به شکل مجازی و غیر حضوری ارائه خواهیم کرد.

همچنین در ادامه این گفتگو، دکتر محسن سعیدی معاون دانشجویی دانشگاه رازی به تشریح اقدامات این معاونت جهت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه در نیمسال پیش‌رو پرداخت. مشروح مصاحبه در ادامه آمده است:

در صورت حضوری شدن کلاس‌های درس، معاونت دانشجویی آمادگی لازم برای ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان را دارد؟

دکتر سعیدی: معاونت دانشجویی تدارک لازم برای آماده شدن خوابگاه‌ها، رستوران‌های دانشجویی و سالن‌های ورزشی را در نظر گرفته است. با توجه به دستورالعمل‌های ستاد کرونا و ظرفیت‌های موجود، برنامه‌ریزی برای حضور دانشجویان در دانشگاه و استفاده از این خدمات صورت گرفته و در زمان مناسب به دانشجویان عزیز نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد. بنابراین حضور دانشجویان در دانشگاه بایستی براساس برنامه اعلام شده توسط دانشگاه صورت گیرد.

 با حضوری شدن کلاس‌ها، دانشجویان برای استفاده از خدمات رفاهی و آموزشی چه شرایطی باید داشته باشند؟

دکتر سعیدی: نحوه استفاده دانشجویان عزیز از خدمات رفاهی و آموزشی مطمئناً با شرایط قبل از شیوع کرونا متفاوت خواهد بود. بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و رعایت مسائل حقوقی، به همراه داشتن کارت واكسن ديجيتال برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها از نیمسال دوم تحصیلی اجباری است. دانشجويان عزيز لازم است از طريق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir اقدام به دريافت كارت واكسن ديجيتال نمايند و در هنگام ورود به دانشگاه آن را به همراه داشته باشند. علاوه براین دانشجویان عزیز بایستی سایر پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده توسط ستاد کرونا از جمله ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی را رعایت نمایند. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب لغو استفاده از این خدمات خواهد شد.

توضیحاتی در خصوص روند واکسیناسیون اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان دانشگاه رازی بفرمایید. چه توصیه‌‌ای برای دانشجویان دارید؟

دکتر سعیدی: براساس آمار به دست آمده واکسیناسیون اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه علیه بیماری کرونا تقریباً به صورت کامل انجام شده است. بیش از 90 درصد دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عمومی و تخصصی واکسیناسیون مرحله اول و بین 80  تا 85 درصد دانشجویان هر چهار مقطع تحصیلی واکسیناسیون مرحله دوم علیه بیماری کرونا را نيز انجام داده‌اند. با توجه به اجباری بودن واکسیناسیون کرونا جهت شرکت در کلاس‌های درس و استفاده از خدمات رفاهی حضوری، توصیه می‌شود آندسته از دانشجویانی که تا به حال برای واکسیناسیون بر علیه بیماری کرونا اقدام نکرده‌اند (به غیر از افرادی که منع پزشکی دارند)، هرچه سریع‌تر در این ارتباط اقدام نمایند و ديگر دانشجويان نيز براساس برنامه زمانبندي نسبت به تزريق مرحله دوم و سوم واكسن كرونا اقدام نمايند.

در این شرایط چه توصیه‌ای برای دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی 1399 و 1400 که تا به حال حضور در محیط دانشگاه را تجربه نکرده‌اند، دارید؟

دکتر سعیدی: همانطور که گفته شد، با توجه به ضروری بودن واکسیناسیون علیه بیماری کرونا به عنوان پیش‌شرط اصلی حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها جهت دریافت خدمات آموزشی و رفاهی حضوری، توصیه می‌شود دانشجویان عزیز بر اساس برنامه زمانبندي موجود تزريق دوزهای اول، دوم و سوم واکسن كرونا را انجام دهند. البته آندسته از دانشجویانی که به دلایل موجه پزشکی از واکسیناسیون منع شده‌اند، بایستی در صورت حضور در دانشگاه مدرک معتبر سلامتی را به همراه داشته باشند و در ادامه نیز براساس قواعد ستاد کرونا اقدام نمایند.

اين دانشجويان به منظور اطلاع دقیق و به موقع از نحوه ارائه برنامه‌های آموزشی و خدمات رفاهی و زمان‌بندی ارائه آنها و دريافت فايل‌هاي راهنما، به دقت اطلاعیه‌های آموزشی و دانشجویی را از طریق سایت­های حوزه معاونت آموزشی (https://aed.razi.ac.ir) و معاونت دانشجویی (https://ast.razi.ac.ir) و کانال شورای صنفی دانشجویان (@senfii_razii) پیگیری نمایند.

لطفاً گزارش مختصري در ارتباط با پرداخت انواع وام دانشجويي در ترم جاري ارائه بفرماييد. در ضمن ثبت‌نام انواع وام دانشجويي در ترم آينده از چه زماني آغاز خواهد شد؟

دکتر سعیدی: در ترم جاري حدود 97 میلیارد ريال انواع وام دانشجویی به دانشجویان متقاضي در دانشگاه رازی پرداخت شد. پرداخت انواع وام دانشجويي در ترم جاري نسبت به نيمسال اول سال تحصيلي 400-1399، رشد 100 درصدي داشت. تمامي تقاضاهاي صحيح دانشجويان مورد تأييد قرار گرفتند و جهت دريافت وام به صندوق رفاه دانشجويان معرفي شدند. تمامي موراد تاييد شده توسط دانشگاه از نظر صندوق رفاه دانشجويان هم مورد تاييد قرار گرفتند و براي دريافت وام به بانك عامل معرفي شدند. با شروع ترم تحصيلي و براساس برنامه صندوق رفاه دانشجويان، ثبت‌نام انواع وام دانشجويي شروع خواهد شد. به محض اعلام برنامه از طرف صندوق رفاه دانشجويان، اطلاع‌رساني صورت خواهد گرفت. تلاش ما مثل هميشه اين است كه به تمامي دانشجويان متقاضي وام دانشجويي كه شرايط لازم جهت دريافت وام را دارند، پرداخت وام انجام شود.


شناسه : 2205073

آخرین اخبار